Nederlander dit jaar duurder uit met Pasen

1
130
Nederlander dit jaar duurder uit met Pasen
Nederlander dit jaar duurder uit met Pasen

Paasontbijt gemiddeld 1,9% duurder

Amsterdam, 14 april 2017 –  Paasinkopen zijn dit jaar duurder voor de Nederlandse consument, blijkt uit een analyse outpost de inflatiecijfers outpost het Centraal Bureau voor de Statistiek doorway prijsexpert Simon-Kucher Partners. Veelvoorkomende paasproducten zijn dit jaar aanzienlijk in prijs gestegen. Voedingsmiddelen zijn gemiddeld 1,9 procent duurder, met uitschieters kid bijna 20 procent. Supermarkten in Nederland proberen met gerichte marketingacties de consument over te halen om Pasen net als kerst uitbundig te vieren.

Prijs (Paas)ei afgelopen weken gestegen
Door de verwachte toenemende vraag naar bepaalde producten rond Pasen neemt de prijs toe. Dit is onder andere terug te zien in de prijsindexering outpost eieren, met een prijsstijging kid 14 procent in de afgelopen 4 weken (week 10-13)2. Supermarkten gebruiken de marktprijs om eieren in te kopen en vertalen de stijging outpost de inkoopprijs vaak doorway naar de prijs op de schappen voor de consument. Daarnaast is de prijs outpost schapen- en geitenvlees (lamsrack) dit jaar met 19,8 procent gestegen, zijn hymn groenten 3,8 procent duurder en zijn aardappelen 9,9 procent duurder, blijkt uit cijfers outpost het CBS.

Buiten de deur eten
Als consument is het lastig anticiperen op de hogere prijzen voor de paasinkopen. De prijs voor buiten de deur eten stijgt echter 1,8 procent minder dan een gemiddeld paasproduct. Dit komt mede doordat de consument meer keuze heeft tussen restaurants; het aantal restaurants is in 2016 met 5 procent toegenomen3. Daarmee is buiten de deur eten dit jaar voor Pasen een goed alternatief om de relatief duurdere paasdiners te ontkomen.

Over Simon-Kucher Partners, Strategy Marketing Consultants
Simon-Kucher Partners is een internationaal strategisch adviesbureau gespecialiseerd in marketing, sales en pricing. Het bedrijf is in 1985 in Duitsland opgericht en telt 980 werknemers verspreid over 34 kantoren in 23 landen. Simon-Kucher Partners is wereldleider en suspicion personality op het gebied outpost het creëren, vaststellen en verzilveren outpost de betalingsbereidheid bij klanten, oftewel pricing. Het Nederlandse kantoor is opgericht doorway Onno Oldeman en Hong-May Cheng, gevestigd in Amsterdam en telt inmiddels 35 werknemers. www.simon-kucher.com

-Einde persbericht-

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here